![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Everyone knows them,
the hawk-faced men with braided hair and war feathers,
their copper skin stretched over high
cheekbones, their expressions penetrating and fearless.
The tribal names are familiar too: Comanche,
Cheyenne, Sioux, Kiowa, and others
-all resonant of
fierce valor, calling up images of painted horsemen with lances and bows.
These tribes and their warriors, like the
Comanche for example, dwelt on the Great Plains.
To most whites they represented the model of
all Western Indians the men trained from birth to hunt and fight,
measuring manhood by their boldness in battle;
the women raised to sustain the warriors,
sharing the celebrations of victory
or slashing their bodies in moments of grief.
For some tribes these
images were true, but only partly true.
For the Western
Indians as a whole they were only the most visible
and spectacular manifestations of a broader,
more complex story.
From the Mississippi
to the Great Basin on the far side of the
Rockies
lived more than thirty (30) distinct tribes,
each with its own language and way of life.
Some were nomadic
hunters who followed the buffalo.
Some were primarily farmers who
tended
peach orchards
or raised corn and melons in the
fertile
river valleys.
Some were pirates of the
plains,
who raided other tribes for horses, corn and tobacco.
The Indian's realm was culturally
diverse,
but the far-flung villages were connected by a
network of trails
over which flowed such goods as Pacific
seashells in exchange for deerskins.
All of these Indians, whether they were
warriors or farmers, shared a common
destiny
- to be forced aside by the white man.
By the middle of the
19th century (mid 1800s) they were being pushed from their
lands
by white farmers, miners,
cattlemen
and the U.S. Cavalry.
The outcome of the confrontation with the
whites was never really in doubt.
Although they won some
key battles, including one as late as 1876,
the
Indians were too few, too fragmented and too poorly armed to fend off the
waves of intruders.
In 1840, before the onslaught had fairly begun,
no more than 300,000 Indians roamed
the West.
But although
their battle was hopeless, pride and
defiance shone in
their faces and rang in their words.
As Kiowa Chief White Bear said in 1867, "I do
not want to settle down in houses you would build for us.
I love to roam over the wild prairie. There I
am free and happy."
Nine years later
White Bear committed suicide in a prison hospital.
The North American Indians suffered severely
from the white men's lack of understanding,
both mentally and physically.
Indians have been shot at and killed by the
thousand during many years
and that was with the full support from the
Government.
|
Alla känner till dem, männen med skarpa profiler, flätat hår och
krigsfjädrar.
Deras kopparfärgade hud spänner över höga
kindkotor och deras ansiktsuttryck (blick)
är genomträngande
och präglad av en oräddhet.
Stammarnas namn (namnen på stammarna,
stamnamnen) är också bekanta:
Comanche, Cheyenne, Sioux, Kiowa, med flera
(och andra)
och alla genljuder (klingar av) vildsint
tapperhet som får oss att minnas bilder av krigsmålade ryttare
med spjut och bågar (pilbågar).
Dessa stammar med sina krigare, som
exempelvis Commanchestammen,
bebodde (levde/vistades på) Great Plains,
ett slättlandskap som sträcker sig mellan
Mississippifloden och Rocky Mountains (Klippiga Bergen).
För de flesta vita så representerade de en
slags urtyp för alla indianer
i de västra delarna av Nordamerika som
övades från födseln i att jaga och slåss.
De mätte sin manlighet utifrån sitt mod i
strid (hur modiga de var i strid)
och kvinnorna var uppfostrade att
uthärda (stå ut med) krigarna
och delta i (dela) segerfesterna (firandet
av framgång/-ar)
eller att utsätta sig själva för
självstympning
(skära sig själva, åsamka sig själva skada)
då det var sorg (vid sorgliga tillfällen).
För en del (somliga) stammar stämde den här
bilden (omständigheten, uppfattningen)
men bara delvis (till viss del).
För indianerna i de västra delarna av
Nordamerika i allmänhet så var detta bara (endast)
den mest synbara och spektakulära sidan
(delen) av en vidare (mer omfattande)
och mer komplexa förhållanden/komplex
historia (omständighet)/.
Mellan Mississippifloden och Great Basin
/Från Mississippifloden till Great Basin/
(en mycket torr och delvis ökenlik högplatå
som innefattar större delen av Nevada och
delar av Utah, California,
Oregon och Idaho mellan Rocky Mountains
/Klippiga Bergen/ och bergskedjan Coast Range)
på bortre sidan av Klippiga Bergen/Rocky
Mountains/ bodde fler (mer) än trettio (renodlade) stammar
var och en med sitt eget språk och livsstil.
En del (några) var nomader som jagade och
följde buffeln (buffelns vandringar)/jägarnomader
som jagade och levde där det fanns buffel/.
En del (några) var
huvudsakligen jordbrukare (bönder, lantbrukare) som skötte
persikoträdgårdar
eller odlade majs och meloner
i de bördiga (fruktbara) floddalarna.
En del var präriebanditer (rövare) som
överföll andra stammar för att ta hästar, majs och tobak.
Indianernas rike (domäner) var kulturellt
mångskiftande (mycket varierat)
men de utspridda byarna var sammanbundna
(förenade, sammanfogade, sammankopplade) av
ett nätverk av stigar
där det flödade/var en ständig ström
av/fraktades/ varor som havssnäckor (snäckskal)
i utbyte mot hjortskinn.
Alla dessa indianer, oavsett om de var
krigare eller jordbrukare (bönder),
delade ett gemensamt öde,
nämligen att tvingas bort av den vite mannen
(de vita, europeerna).
Vid mitten av 1800-talet så fördrevs de från
sina landområden
av vita jordbrukare (bönder), gruvarbetare,
boskapsägare (ranchägare) och U.S. Cavalry.
Resultatet av denna konfrontation med de vita
rådde egentligen aldrig något tvivel om.
Fastän de vann några viktiga slag, inklusive
ett så sent som 1876,
så var indianerna alldeles för få utspridda
och alltför dåligt beväpnade
för att slå tillbaka inkräktarna
som kom i olika omgångar/de olika omgångarna
med inkräktare/inflyttningsomgångarna
/inkräktarnas anfallsvågor/.
År 1840, innan utrotningen (slakten) knappast
(nätt och jämt) hade börjat,
så fanns det inte fler än 300.000 indianer
som strövade fritt (vistades/fanns i) västra
delarna av nuvarande U.S.A.
Men trots att (fastän) deras strid (kamp) var
hopplös (hopplöst förlorad),
så utstrålade de stolthet och upproriskhet
(så fanns det stolthet och uppror i både
utstrålning och sätt at tala).
Som indianhövdingen White Bear i Kiowastammen
sa (sade) år 1867:
"Jag vill inte bosätta mig i hus som ni
skulle bygga åt oss/har byggt åt oss/.
Jag älskar att ströva fritt över den vilda
prärien. Där är jag fri och lycklig."
Nio år senare begick White Bear självmord/Nio
år senare tog White Bear sitt eget liv/ i ett fängelsesjukhus.
De nordamerikanska indianerna led
fruktansvärt av europeernas (de vitas) brist på förståelse,
både mentalt (psykiskt) och fysiskt
(kroppsligt, materiellt).
Indianer har beskjutits (skjutits på) och
dödade i tusental under många år
och det var med regeringens fulla stöd
(med fullt stöd från regeringen).
Trail
of Tears
Trail of Tears
Trail
of Tears
Mass Killings
American
Indian Heritage
Month
Shocking Savagery of America’s Early History
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() © Swengelsk, KB ® webmaster |
![]() |
![]() |
![]() |